Selasa, 18 September 2018

Nikmatnya Sakit Bersalin - Isyah Radhiah Idris




Bismillah.

Alhamdulillah. Perkongsian yang sangat membantu. Baca buku ni waktu kandungan baru sebulan dan sekarang dah tak lama. Insya-Allah. Tiga kali khatam dalam masa ni (sekarang pun masih selak-selak untuk jadikan panduan).

Rasanya majoriti dalam kalangan yang nak dapat cahaya mata sulung mesti ada rasa gementar nak hadapi saat-saat bersalin. Apatah lagi bila dengar cerita yang macam-macam versi dari saudara atau kenalan. Terutamanya takut untuk bersalin normal. Jadi pelbagai sumber, cerita, tip-tip dicari untuk memudahkan proses bila sampai masanya nanti. 

Saya cadangkan kawan-kawan untuk baca buku ni. Perkongsian positif di dalamnya seperti bagi kekuatan kepada saya nak hadapi 'saat getir paling bahagia'. Terutamanya bersalin secara normal. Penulis menceritakan hari-hari ketika mengandung, sampai waktu tanda nak bersalin, saat mendebarkan nak bersalin hingga bayi selamat dilahirkan. Penulis yang melahirkan sembilan (9) orang anak secara normal ini memberi tip di setiap situasi. Selain itu penulis juga berkongsi kelebihan bersalin normal dan tip-tip penjagaan lain selepas bersalin. Doa-doa amalan seperti dari sebelum mengandung, semasa mengandung, sewaktu akan bersalin, selepas selamat bersalin dan semasa menyusui anak turut ada dikongsikan.

Bagus dibaca oleh suami dan isteri untuk sama-sama buat persediaan menyambut cahaya mata. (suami saya siap buat nota dia sendiri..hehe). Insya-Allah sama-sama mendapat maanfat.

Moga anak dalam kandungan dan saya mudah dan selamat bila sampai masanya nanti. Amin.

p/s; Mak saya lahirkan 11 orang anak secara normal dan ramai juga yang lahir di rumah..hehe. Cuma belum buat buku ja..kihkih..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan