Jumaat, 19 Jun 2015

@smkap

Bimillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum yang sedang baca.

Ramadan..sinonim dengan bulan yang dilimpahi pahala 'tadarus Al-Quran' adalah salah satu daripadanya. Dan yang ini saya nak kongsikan bersama. Masa lalu tak akan kembali, tapi boleh diperbaiki. Yes!

Tapi saya rindu masa dulu tu. Ramadan 2005. Saya sebelum melangkah ke menara gading pernah menjadi pelajar sek.men di kangar.  Kat sini (dan saya percaya sekolah-sekolah lain juga) tadarus al-Quran memang aktiviti wajib. Kadang buat dengan adik-adik kelas bawah, kadang sesama rakan kelas ja. Kelas saya tak ramai dalam 10 orang. Agak malu sebenarnya nak cerita. Dekat kawan-kawan pun saya tak pernah ungkit. Apatah orang lain. Tapi setiap kali bulan ramadan lepas keluar sekolah, ini la yang selalu saya teringat dan terkilan dibuatnya. Iya..Salah saya!  

Ceritanya,
Suatu hari ustazah minta semua pelajar bertadarus ikut kelas..dan kami yang paling tua bertadarus sesama kami. Kerusi diatur, bulatan dibuat dan seorang demi seorang mula membaca. Sampai giliran saya semuanya bermula.. Tersalah baca dan membuat kawan-kawan lain tertewa. Lama juga nafsu ketawa tu nak berhenti. Allah Maha Mengatur. Masa tu juga tanpa pengetahuan kami ada seorang ustazah dalam perjalanan ke kelas. Tiba-tiba ja ustazah dah berdiri depan pintu kelas dan kami masih tengah 'gelak' dengan adegan lucu 'salah' saya. Subahanallah. Lepas tu kena marah tak payah cerita....

Maafkan saya(jat) kawan-kawan. Huh..budak besar buat perangai budak. Depan Al-Quran, tengah membacanya, tak hormat pula. Kalau masa depan boleh diundur, tak kan ada kesilapan yang boleh dibuat pengajaran kan? 'Sedapkan hati'. Moga suatu hari dapat berkumpul sekali dan bertadarus dengan kawan-kawan. Dan kali tu nak bersungguh baca dan menghayati setiap bait-bait ayat-ayat, kalimah kitab suci Al-Quran Kareem. Menghayati saat manis berkumpul mengingat Ilahi. insya Allah.

Itu cerita saya. Moga permulaan keterujaan kita menyambut ramadan kekal hingga ke penghujungnya. Dalam apa juga keadaan baik ketika bertadarus, tarawih, kualiti puasa itu sendiri, penghijrahan diri, qiamullai dan lain2. Lebih kurang ramadan kali ini lebih baik daripada sebelumnya. Amin.

 (Tengah tersenyum untuk semua).

1 ulasan: