Jumaat, 2 Disember 2016

ILHAM UNTUK PELUPA

Bismillahirahmanirrahim,

Assalamualaikum.

Apa yang pelupanya?

"Dan jangan sekali-kali kamu menyatakan terhadap sesuatu: "sesungguhnya aku akan mengerjakan itu esok pagi!

Kecuali (dengan menyebut): 'insyaAllah'. Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: 'mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk yang lebih baik dekat kepada kebenaranNya daripada ini'."                     

                                                                                        (Al-Kahf :23&24)

Saya la pelupa tu!

Penyakit lupa ni makin menjadi bila makin dewasa. Eh..saya tak makan kepala ikan k! Saya kena remain tulis dalam buku atau smartphone apa yang kena buat. Kalau handphone, walet tertinggal mana-mana tu macam dah biasa. Baru-baru ni sampai satu tahap saya terlupa satu benda yang sangat penting dan saya kena terima akibatnya. Ermm..ini tak yah cerita la ya. Haha.

Alhamdulillah, pagi ni sempat baca surah Kahf, sampai terjemahan ayat 23 dan 24 rasa macam lain ja, macam dapat jawapan daripada Allah. Ulang dan ulang. Betul la cakap alim ulama, bila rasa runsing buka Al-Quran, kita akan temui jawapan. Subahanallah. InsyaAllah mulai sekarang boleh amalkan doa dalam ayat 24 surah Kahf ni. Ayat ini sebenarnya nak mengingatkan kita betapa pentingnya ucapan 'insyaAllah', betapa pentingnya kebergantungan kita hampa kepada Pencipta sebelum melakukan sesuatu perkara. 

Minggu lepas berhenti tunggu lampu nak hijau dekat salah satu lampu isyarat di jitra. Sambil dengar radio dan tengah hayati, terkejut tiba-tiba ada seorang pak cik beruniform rela berhenti sebelah kereta. Tangan tunjuk -tunjuk saya sambil cakap sesuatu. Saya yang tak faham terus turunkan cermin kereta dan tanya, "ya cik ada apa-apa ka dekat kereta saya?" ... "Tak da..tu tali pinggang lupa nak pakai ka." ... Muka malu, sambil pakai perasan orang keliling tengah tengok. "Owh..okey2.." ... "Jangan marah pak cik ya, nak peringat ja. Sekarang kalau kena saman mahal tu" ... "Eh..dak, terima kasih pak cik ingatkan". Sampai hari ni ingat muka pak cik rela yang manis berhelmet merah gigi atas dua batang tak ada. Hehe.

Yang ni tak lupa sebenarnya, tapi habit 'sengaja'. Saya rasa pak cik tak betul-betul risaukan saya, sebab kalau betul-betul dia risau mest dia pesan dekat saya "Jangan marah pak cik ya, nak peringat ja. Bahaya kalau jadi apa-apa tu."..huhu    

Ilham-ilham dari Allah ni kadang mungkin tak sampai waktu kita bermimpi atau turun dekat diri sendiri tapi boleh jadi melalui orang-orang keliling.

**Menurut riwayat, beberapa orang Quraisy bertanya Nabi Muhammad saw tentang roh, kisah ashabul-Kahfi dan Zulqarnain, lalu baginda menjawab "Datanglah esok pagi agar aku ceritakan." Dan baginda tidak ucapkan insyaAllah (jika Allah mengkehendaki). Ternyata keesokannya wahyu tentang hal tersebut tidak datang. Sehingga nabi saw tidak dapat menjawab pertanyaan tersebut. Maka turunlah ayat 23-24 di atas sebagai pelajaran kepada Nabi Muhammad saw apabila lupa mengucapkan insyaAllah.

Alhamdulillah, ada juga buah tangan tahun 2016.
**Penjelasan ayat. 
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan